Grundsås

En vit grundsås som jag alltid använder mig av är 1 liter mjölk och 1 dl vetemjöl, som rörs ihop och kokas upp under omrörning. Denna använder jag med ost i till lasagne, har i kalvfond och soja för att få brunsås, har i stekt svamp och soja så det blir svampsås, har i räkfond eller dill för att få fisksås, spenat och en grönsaksbuljongtärning för att göra spenatsås osv. Jag kan hålla på i evigheter. När man ska göra mindre sås som till exempelvis en eller två personer så räcker 0,5-1msk vetemjöl per dl mjölk. Man kan också göra på buljong men det tycker inte jag är lika gott, det blir krämigare med mjölk och en skvätt grädde.

Leave a Reply

