Fiskgratäng med räksås

Det bästa med fisk är att det är så grymt nyttigt och gott!

Tina fiskblock eller filéer, går såklart med färsk fisk som är allra godast. Jag tog sejfile och någon torskbit som jag hade kvar i frysen. Tinade dem i kylen under natten. Lade dem i en form som de fick plats bredvid varann i. Salta lite.

Koka potatis och gör ett gott mos med salt, peppar, mjölk och smör.

Spritsa eller klicka ut efter kanten på ugnsformen.

Gör såsen. Jag gjorde räksås .Skalade 500g räkor och stekte på räkskalen med lite smör, tomatpuré, 1/2 lök och en morot. Doftade över lite cayennepeppar. Hällde över en skvätt vatten så det precis täckte skalen. Lät det koka ned på mediumvärme och silade av. Sedan tillsätte jag 5dl mjölk och kokade upp. Redde av med maizena och tillsatte hackade räkor, dill, mer salt och peppar. Man kan också fuska och bara göra en vanlig grundsås och tillsätta räkfond som finns att köpa färdig på affären. Eller dill om man vill ha dillsås. 😊

Häll över såsen och gratinera i ugnen tills fisken är 56 grader och mostopparna blivit fint bruna. 175 grader i ca 20-30 min. Kör man med fryst fisk som inte hunnit tina så kan det ta upp till 60 minuter.

Bägge mina barn slukade denna goda gratäng med ärtor och majsmix till. 😊👌

DSC_0219.JPG

Leave a Reply

