Hasselbackspotatis

Det bästa med hösten och vintern är nog att man kan göra hasselbackspotatis igen. Det är nästan omöjligt att göra på sommarens potatis då den bara blir hård och vägrar bli färdig i ugnen.

Jag använder mig av sorten King Edward och mitt bästa knep om man är dålig på att hantera kniven och bara råkar skär igenom potatisarna jämt, är att lägga potatisen i en slev. Då kan du skära bäst du vill utan att potatisen delar sig. Se bara upp för ändarna så de får vara kvar 😉

Lägg på en plåt och skär över några skivor smör, ringla över lite olja, salta och peppra. Jag pudrade även över lite paprikapulver.

Låt dem ugnsbaka i ca 1-1,5 timmar och ös med jämna mellanrum. Jag öste två gånger och det tog en timme i 175 grader.

dsc_5126

DSC_5131.JPG

Jag serverade dessa med baconlindad kycklingfilé 😊

 

 

 

 

 

Leave a Reply

