Äppeldricka

Första gången jag provade på att göra äppeldricka och den blev lite sådär. Jag tror att det är bäst om man använder sig av en söt äpelsort.

Men lätt var det att göra. Jag gjorde min utan konserveringsmedel och hade bara i citronsaft för att det inte skulle mögla så fort.

DSC_0376.JPGKoka upp en stor gryta med vatten och låt det svalna. Tillsätt en matsked citronsaft. Riv urkärnade äpplen och lägg snabbt ned dem i vattnet innan de hunnit bli bruna. Jag använde mig inte av några mått utan rev så mycket äpplen som fick plats i vattnet utan att äpplena hamnade ovanför vattenytan. Ställ i kylen med plast över och låt det stå och dra i ca tre dygn.

Sila av vätskan och pressa ur allt ur äppelrivet. Smaka av. Blir det för surt så tillsätt socker under omrörning på spisen. Jag lät min dricka sjuda upp på spisen och smakade av tills jag var nöjd med sötman.

Häll upp på glasflaskor och förvara i kylen. Den ena flaskan jag gjorde har legat i kylen i en månad utan att mögla . 😊

Leave a Reply

